Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste  

 

 
19.februar 1955     29. august 1955.
København     København
 

Dæksdreng.

Det Østasiatiske Kompagni ( ØK )

Link: Morelia rejse

 

 
   
  Snesejler.  
 

Efter min vinterrejse med den gamle potte Fylla, skulle jeg prøve kræfter med ny udfordringer, på et meget nyere skib M/S Morelia, hvor jeg skulle være dæksdreng, skønt hovmesteren på Fylla havde sagt,  hvis jeg havde planer om at blive ved med at sejle til søs, skulle jeg gå restaurantvejen det var det eneste sted, der var penge i. Men jeg havde ambitioner om at skulle være kaptajn, så jeg måtte starte på dækket, men det var der nu ikke den store forskel på, nu skulle jeg bare sørge for at dæksbesætningen fik noget at spise samt holde rent henne agter, hvor vi boede.
Rejsen gik på Indien, det var naturligvis noget af en oplevelse, det var første gang i mit liv, jeg så så mange mennesker af en anden hudfarve, vi kom naturligvis også i land og oplevede det mylder, der var i de fremmedartede byer såsom Bombay, Madras, Calcutta mm.
Jeg oplevede og så at blive meget syg medens vi lå på Indien, efter lægens udsagn var det på grund af, jeg ikke havde overholdet at tage mine salttabletter, så jeg led af saltmangel, hvilket gav feber på ca. 40¤, hvilket er meget ubehageligt når temperaturen er næsten lige så høj, der var naturligvis ingen aircondition, det var noget der kom meget senere i skibene.

 Ombord på Morelia  blev jeg medlem af Sømændenes Forbund Kbh Afd.                   d. 23 marts 1955 Ungdoms afd og d. 18 november medlem af A-kassen.
Forbunds & Ak nr. 34.268

Arbejdet.

Arbejdet som dæksdreng, bestod for det meste i  bakstørn i matrosmessen, ligeledes rengøring af bådsens og tømmermandens kamre, der var dog undtagelser i Morelia, vi var 2 dæksdrenge, så den ene havde bakstørn på udrejsen,  på hjemrejsen på dækket, hvor han deltog i det forefaldende arbejde som dagmand.

Jeg havde bakstørn på udrejse, det indebar naturligvis også i at sørge for at dæksbe-sætningen fik mad til de aftalte tider, såvel dagmænd som vagterne, så der var mange spise tider i løbet af dagen.

Jeg husker en særlig episode, jeg skulle hente pålæg til aftensskafning hvilket jeg naturligvis gjorde midtskibs hos høkere, vi boede agter, hvor vi også havde messe, vi havde en kasse med plads til 3 pålægspakker, med de 7 forskellige pålæg på, men da vi var så mange at vi dækkede op på 4 borde, måtte jeg bære den sidste bakke i hånde, ved den episode lå vi i Madras, i havnen holdt der mange rovfugle til, så da jeg gik hen over dækket, er der en af disse fugle, som så mig med den udække pålægsbakke, den styrter ned efter bakke og jeg bliver naturligvis bange, så den rydder bakken for det meste af pålægget, jeg må derefter, tilbage til kabyssen for at forklare og få en ny bakke vi var i 1955 og høkeren gad naturligvis ikke høre og hjælpe sådan en dum dreng, jeg måtte tilbage til messen for forklare mig, så måtte tillidsmanden hen for at forhandle om at få noget nyt mad, det lykkedes, men efter den dag måtte jeg gå 2 gange efter mad.

På hjemturen kom jeg så på dækket og fik endelig lov til at arbejde med de ting jeg gerne ville, men dæksdrenge var et jaget folkefærd, jeg husker en dag jeg stod ved dækshuset på fordækket, hvor der var malershop, jeg vilde tænde en smøg , men 1. styrmand, som var på broen så det og råbet, at sådan en dæksdreng skulle ikke stå der og smøge den i arbejdstiden, jeg tror det var den eneste gang han interesserede sig for mit velbefindende, det var før alle de i dag forbud mod tobaksrygning, men jeg lærte naturligvis mange ting, nu jeg havde hele dagen på dækket.

 

 

Skibstekniske Detaljer

 
M/S Morelia
 København
Kendings OYDO
Rederi Ø K
Værft: Nakskov
Byggeår 1948
Fremdrift Disel
BRT    8437
    TDW 10200

 

 

  Link til Morelia  
       
       
  Klik for stort billede  


Top

Deckboy.

 

When I had paid off from the old Fylla witch I had sailed in the winter on the Northsea, should I have some new experience, I sign on as Deckboy on EAC newer ship M/S Morelia, even the Chef Stewart on  Fylla had told me, if I want go on sailing should I take the restaurant line and become Chef Stewart, it was the way to become ”rich” , but my plan was to become Captain by the way, so I had to start on deck.

I couldn’t see the big different being a deckboy, now I should get chow to the deckcrew and clean the mess and boatswains and chips cabins.

It was my first trip overseas, we were bound for India, it was a great experience, it was first time in my live, I saw so many people with another skin than white.

We went ashore and saw the lot a people living a different way of ours in the strange city as Bombay, Madras, Calcutta, Colombo and so on.

When we were on the coast of India I became sick, I had 40 in fever, witch was very hard we had no air-condition and temperature I cabin was 40, according to the doctor it was because I hadn’t taken my salt tablets.

Air-condition was something I didn’t have before I sign on one of my last ship 8 years later

 

I became member of Danish Sailors Union onboard Morelia

 

 

 

  Tilbage Home Links Gæstebog Port of Call Næste  

  Morelia rejse

Port of Call

Top